Elbilar

Information om laddning av elbilar

Laddstolpar i Sölvesborg

Sölvesborgs energirådgivning

Aktuellt: Laddning av elbilar

Elbilar är överlägsna alla andra bilar ur miljö- och energisynpunkt om man har många korta körningar. Om man ofta kör längre än ca 8 mil per dag är biogasbilen ett bättre val.

Elbilar är gjorda för att köras på dagen och laddas på natten. Batterierna bör räcka hela dagen. Om bilen står stilla på samma plats en längre stund under dagen kan bilen laddas även då.

Även korta laddningar under dagen förlänger räckvidden. Dagens batterier kan laddas ofta. Batterierna som gjordes för några år sedan tålde inte småladdningar. Dagens batterier klarar det utmärkt.

Tillfälligt kan elbilar laddas från ett vanligt vägguttag, men för den regelbundna laddningen bör man ha ett riktigt ladduttag. En laddstolpe kostar 5-15 000 kr

EU-standarden för laddning av elbilar är ladduttag typ 2
som kan hantera mycket höga effekter. Uttaget har säkerhetsfunktioner
och kontrollerar att en bil är ansluten innan strömmen släpps på.
Själva batteriladdaren sitter inbyggd i bilen.

Styrningen av laddningen sker enligt Mod 3 som innebär att
ladduttaget och bilen kommunicerar och kommer överens om hur hög laddningsström som kan användas.
                                                                                                                                                                             
Med uttag typ 2 och laddning mod 3 kan de flesta elbilar laddas.
I bilen sitter ofta ett uttag typ 1 som är 1-fasvarianten av typ 2.
Bilens laddningskabel har då typ 1 i ena änden och typ 2 i andra änden.
På sikt ska alla bilar ha uttag typ 2.

Ladduttaget signalerar till bilen hur mycket den kan få ladda.
Det kan variera från 1-fas 6 Ampere (1,4 kW) till 3-fas 63 Ampere (43 kW). En full laddning tar då upp till 15 timmar eller teoretiskt ner till 30 minuter. Vanligast är 1-fas 16 A (3,7 kW) som går på ca 6 timmar.

Olika bilar kan ladda olika mycket. Sölvesborgs Renault Kangoo kan ladda 1-fas 16 A (3,7 kW).
Några bilar, bland annat Ford Focus och Nissan Leaf har laddare på 6,6 kW.
Volvos C30 i senaste versionen kan ladda 3-fas 32 A (22 kW)

Snabbladdning finns som möjlighet på en del bilar. Det är en direkt anslutning till bilens batteri. Det kräver att laddningsstället har en kraftig laddare. Många tror inte att den typen av snabbladdning kommer att finnas i framtiden. Trenden är i stället att bilarna får allt kraftigare inbyggda laddare.

Det finns flera nackdelar med snabbladdning.

  • Laddstolpen blir mycket dyrare.
  • Laddstolpen behöver kraftig elanslutning.
  • Snabbladdning frestar på batterierna.
  • Snabbladdning är mindre energieffektiv.

Gå direkt till:

Skicka en kommentar om innehållet på sidan
Här kan du skicka in synpunkter på innehållet på den aktuella webbsidan. Din kommentar kommer inte att publiceras, utan skickas till personen som ansvarar för sidan.
* = Obligatorisk uppgift

Ange ett meddelande!

Ange en riktig e-postadress!

Filen var för stor! Välj en mindre.

Ange vad är det för veckodag idag!

Tipsa en vän
Här kan du tipsa en vän om den aktuella webbsidan.
* = Obligatorisk uppgift

Ange din väns namn!

Ange din väns e-postadress!

Ange ditt namn!

Ange din e-postadress!

Ange vad är det för veckodag idag!

Uppdaterad: 2015-01-27 Ansvarig: Lars Ivarsson
Sölvesborgs kommun, 294 80 SÖLVESBORG. Besök: Repslagaregatan 1. Telefon: 0456-816 000. Telefax: 0456-134 29. info@solvesborg.se
Org.nr: 21 20 00 0852. Bankgiro: 343-5625. Ansvarig utgivare: Kommunchef Lars Ericsson. kommunikation@solvesborg.se

In English

Tourist information in English »

Auf Deutsch

Vorgewählte Informationen auf Deutsch »