Varmt väder

Många trivs när det blir ordentlig sommarvärme och längtar efter högre temperaturer, men det är av stor vikt att var och en tar hand om sig när det blir varmt för att undvika hälsoproblem. Särskilt viktigt är det för riskgrupper och små barn.

Här kommer några tips på hur du kan ta hand om dig själv och dina anhöriga när det är varmt:

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen: risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

  • Drick mer: vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

  • Ordna sval miljö: använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

  • Ordna svalka: en kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.

  • Ta det lugnt: undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

  • Förvara läkemedel rätt: förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.

  • Var uppmärksam på din hälsa: varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta vården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 24 juli 2019
Sidan publicerad av: Kansliets webbredaktör
Kommun och politik