Hantera värmebölja

När temperaturen överstiger 26 °C eller mer under tre dagar kallas det för värmebölja. SMHI lämnar då meddelande om höga temperaturer. Skulle temperaturen öka ytterligare kan även varningar utfärdas. Det är av stor vikt att var och en tar hand om sig för att undvika hälsoproblem. Särskilt viktigt är det för riskgrupper och små barn.

VAR UPPMÄRKSAM PÅ INOMHUSTEMPERATUREN
Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

DRICK MER
Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

ORDNA SVAL MILJÖ
Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

ORDNA SVALKA
En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.

TA DET LUGNT
Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

FÖRVARA LÄKEMEDEL RÄTT
Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.

VAR UPPMÄRKSAM
Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Fler tips finns att få:
Folkhälsomyndighetenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skriv ut
Senast uppdaterad: 1 augusti 2018
Sidan publicerad av: Anna Lindh