Oj vilken sommar!

Bild

Foto: Bad i Sandviken

Sanna Persson började sin tjänst som besöksnäringsutvecklare i Sölvesborgs kommun i mars. Och vilken start det blev med både värmerekord, grillförbud och filminspelning av TV 4-gruppen.

Besöksnäringen i Sölvesborg lockar och levererar

Rekordvärme rekordlänge och torrare än torr. Sommaren 2018 kommer de flesta av oss sent att glömma. Det gäller inte minst våra handlare och andra aktörer inom besöksnäringen i Sölvesborg som ser tillbaka på en riktigt bra säsong. Sanna berättar:

– Man kan tro att det skulle vara dåligt för handeln när det är strandväder dag efter dag men det verkar som att turisterna velat ha omväxling. Vår handelsutvecklare Ann-Louise Bolin berättar att man konstaterat en
ökning på 40%, mätt i antal besökare i stadskärnan jämfört med 2017. Det är helt fantastiskt! Den största andelen av de som besökte vår stadskärna och våra butiker kom från Kristianstad, Åhus och Danmark.

– Sedan var det långa grillförbudet positivt för krögarna, deras sommarsiffror är också mycket bra.

Sölvesborg ökade mer

Blekinge och Värmland var de län som hade största relativa ökningen av besöksnätter i år (jan–juli). Siffran för länet var 6 procent men Sölvesborg ligger högre med 13 procents ökning. – Vi har sett att fler österrikare och schweizare hittar till oss och de flesta är aktiva naturturister. Tyskland är fortfarande största nationen och antalet tyska turister fortsätter att öka.

– Hanö var en riktig ”raket” den här sommaren. Det kommer fler besökare, de stannar längre och de återvänder. Hanöbåten hade 40 procent fler resenärer än i fjol, till viss del kan det bero på kvällsturerna som infördes i år. Det har också gått att ta båten från Karlshamn och det har varit riktigt populärt. Antalet segel- och motorbåtar i gästhamnen var nära 2400, det är en ökning med nära 10 procent.

– Och så ska vi inte glömma Noger-sunds ställplats för husbilar och Sölvesborgs Golfbana som fick fina placeringar på rankinglistorna – sådant sätter kommunen på kartan.

I ständig utveckling

– Våra aktörer är duktiga på att utveckla sina koncept. Många av dem imponerar stort med sin kreativitet och förmåga att alltid vilja förbättra sig. Våra camping-, vandrarhem- och hotellägare gör ett fantastiskt arbete som får våra besökare att både stanna längre och komma tillbaka. Under våra nätverksträffar pratar vi om hur viktigt det är att känna av behoven – Vad har vi? Visar vi upp det på rätt sätt? Vad saknas? Hur kan vi lösa det? Och det är så vi måste tänka för att stärka Sölvesborg som besöksmål – ännu mer!

Stränderna då?

Också kommunens nye fritidschef Fredrik Olsson gjorde sin första sommar i år. Skötseln av stränderna är en ständigt het potatis som ligger på Fredriks bord. Under 2018 har man tagit fram en ny strandplan, ett uppdaterat dokument för hur vi sköter stränderna på bästa sätt.

Läs mer om strandplanen

Fiskeprofilen Johan Broman filmas på Hanö för TV 4 inspelningen av programmet Fiskedestination.

Foto: Fiskeprofilen Johan Broman filmas på Hanö för TV 4 inspelningen av programmet Fiskedestination.

Sannas topplista:
Mest spännande framöver

Fiskedestination Blekinge visar upp Sölvesborg

TV 4 har spelat in ett program i varje Blekingekommun och visar upp hela besöksmålet, inte bara fisket. Kanske är inte alla i familjen fisketokiga? Då kan övriga medlemmar upptäcka resten av Sölvesborg – shoppa, äta, bada, njuta, vandra och cykla. Det blir en väldigt fin exponering av vår kommun och det känns så roligt att få visa upp allt vi har. Programmet sänds i TV 4-gruppens olika kanaler under våren.

Bed & Breakfast i Nogersund

Till årsskiftet öppnar ett B&B med 16 bäddar i Nogersunds hamn. Hembygdsföreningen och Hamnföreningen gör satsningen tillsammans och intresset är stort – boendet har redan nu bokats upp för Sweden Rock Festival och Hällevik Tradjazzfestival. Vad det ska heta? Namnet, som röstas fram bland sju finalbidrag, avslöjas vid invigningen.

Digital turistservice – nära turisterna

– Vi tittar på att införa digital service som ett komplement till den fysiska i Stadshuset. Med touchskärmar utplacerade runt om i kommunen och en app som kan kopplas ihop med t.ex. Visit Sölvesborg och Tripadvisor, kan vi ge besökare den information de söker precis där och när de behöver den. Ytterligare en fördel med det digitala är att vi får statistik för att kunna utvärdera vad som funkar bäst och används mest.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 5 december 2018
Sidan publicerad av: Charlotte Pettersson